Els espanyols consumeixen el doble de la sal recomanada per l'OMS

|

Salsichas

Els espanyols consumeixen el doble de la quantitat recomanada per l'Organització Mundial de la Salut, amb una mitjana 10 grams de sal al dia per persona. Prop del 80% d'aquesta aportació diària està "ocult" en els aliments processats i preparats, tal com alerta la Societat Espanyola d'Hipertensió-Lliga Espanyola per a la Lluita contra la Hipertensió Arterial (SEH-LELHA) en el Dia Nacional de la Hipertensió, que se celebra aquest dijous 10 d'octubre.

L'OMS recomana un màxim de 5 grams diaris per mantenir els valors de pressió arterial en nivells acceptables (per sota de 140/90 mmHg) i, en conseqüència, reduir el risc de sofrir malalties cardiovasculars.

El consum de sal és necessari per al bon funcionament de l'organisme: hidrata i regula els fluids corporals, manté el pH de la sang i ajuda tant a transmetre impulsos nerviosos com a la relaxació muscular. No obstant això, segons explica la doctora Nieves Martell, presidenta de la SEH-LELHA, "la ingesta excessiva de sal i la reduïda aportació de potassi característiques de l'alimentació del món occidental han condicionat, al costat de l'obesitat i al sedentarisme, un augment progressiu de la incidència i prevalença de la hipertensió arterial".

CONSERVES I PRECUINATS

Els experts alerten de l'error generalitzat d'associar la sal amb el pa o el saler, quan en realitat el 80% de l'aportació diària prové de les conserves i precuinats. El 10% de la sal restant s'agrega en cuinar o en la taula i l'altre 10% és sodi natural dels aliments i els medicaments.

També es creu erròniament que el pernil york té menys sal que el pernil serrà i la resta d'embotits o que els aliments dolços, com les galetes, pastes i pastissos, no contenen sodi. A aquesta llista se sumen les sopes de sobre, així com les pastilles de brou, els formatges guarits o begudes com l'aigua amb gas i refrescs. "Una aposta segura és triar aliments frescos enfront dels transformats, molt més rics en sal, que sovint utilitzen com a conservant", recomana el doctor Francisco M. Adán Gil, autor de dues guies informatives de la SEH-LELHA i president de la Fundació HTA.

A l'hora de fer la compra, per tant, convé tenir en compte l'etiquetatge nutricional i no oblidar-se de multiplicar per 2,5 la quantitat de sodi que indica l'aliment per calcular els grams de sal reals.

"Una bona manera d'acostumar-se a prendre aliments baixos en sal és disminuir a poc a poc el seu consum de tal forma que el paladar es vagi acostumat i la quantitat diària no superi els 1,5 gr. al dia (l'equivalent a un didal)", subratlla el doctor Adán Gil. Existeixen altres trucs com assaonar els plats amb llimona i espècies, entre molts altres.

Sense comentarios

Escriu el teu comentari




No s'admeten comentaris que vulnerin les lleis espanyoles o injuriants. Reservat el dret d'esborrar qualsevol comentari que considerem fora de tema.

EL MÉS LLEGIT

ARA A LA PORTADA
ECONOMIA
Llegir edició a: ESPAÑOL | ENGLISH