Loles Vives: "'Pacta amb el diable' dóna les claus per mantenir-se sa, jove i en forma durant més anys"

|

diable 1


Lledó Barberá.- Loles Vives (Manresa, 1957) és biòloga i especialista en nutrició esportiva. Però principalment és velocista. El 1969 va començar a córrer i encara no ha parat. En la seva carrera com a atleta destaca que va ser la primera espanyola -en 1979- a baixar dels 12 segons en els 100 metres i és campiona d'Europa i recordwoman del món en categoria Màster en velocitat i salt de longitud.


Sense cap por als reptes, ara el torn ha estat per escriure un llibre. 'Pacta amb el diable' és un manual imprescindible per a totes aquelles persones que busquin estar en bona condició física i que vulguin sentir-se saludables i sempre joves tot i la edat.


Amb motiu de la presentació de 'Pacta amb el diable' a Barcelona i Manresa aquesta setmana passada ia Madrid el proper 30 de juny, a CatalunyaPress hem parlat amb Vives sobre el seu llibre i algunes de les 10 clàusules per aconseguir-ho.


Què anem a trobar-nos al llibre?

'Pacta amb el diable' és el llibre en el que explico les deu clàusules per mantenir-se sempre jove i en forma. Això sí, vull destacar que es tracta d'un pacte de salut, no és estètic encara que evidentment té un gran benefici en l'aspecte estètic. Però és un pacte de salut i del que es tracta és de prevenir malalties i fins i tot curar i envellir millor. En definitiva, mantenir-se sa, jove i en forma tot i complir anys, anem, morir jove a una edat avançada.


És un pacte fàcil?

Sí, sí, és clar que sí. És simplement adoptar un estil de vida, no és res talibà ni fonamentalista ni excessiu des del punt de vista de l'exercici, que és per a mi la clàusula fonamental, perquè és la millor medicina que tenim al nostre abast. Però és un pacte senzill, a l'abast de tothom. I és per això que he escrit el llibre: considero que ha de ser una cosa fàcil de complir perquè si et comencen a plantejar coses inassequibles en el teu dia a dia, ja que ¿per a què serveix?


Importa l'edat a la qual comencis a pactar?

A veure, no importa l'edat i en el llibre el destaco. De fet, mai és tard per començar i fins i tot quan més major ho comences, els canvis i el benefici són més espectaculars. Dit això, millor que ho comencis més aviat possible.


Ara bé, veig que dir-los als joves de menjar hamburgueses tots els dies va a perjudicar-los la salut i que els pujarà el colesterol és un missatge estèril perquè quan ets jove no penses tant en la salut i creus que estàs protegit de tot. Però, a mesura que compleixes anys, quan ja veus que et surt panxa menjant igual, que el colesterol t'ha pujat, la cosa canvia. Per això, el llibre està escrit per persones de 30 a endavant però si ho pots començar de jove, millor.


Lolesvives 1


Ens dónes alguna pista sobre les clàusules?

Mira, no hi ha res estrambòtic. L'exercici, per a mi, és la clàusula fonamental ja que és la de més ampli espectre, cura gairebé tot i prevé. Una altra de les més importants és la menjar, menjar de tot però de forma saludable. No dono cap pauta miraculosa ni res estrany, no? -riu-.


Per exemple, si hi ha una clàusula molt important i que està molt oblidada: enfortir els músculs. I més ara que està tan de moda córrer, que és un exercici cardiovascular i moltes vegades, aquestes persones, amb l'afany d'acumular quilòmetres, descuiden el que és el treball de força muscular, més de gimnàs. I, si tu no tens força, se't començaran a deteriorar les articulacions abans i sense força correràs menys. A més, és un tema molt important per a la dona, per mantenir millor la salut dels ossos per quan arribes a la menopausa tenir-los més sans.


Com et vas decidir a llançar-te a escriure?

M'ho van proposar. En concret Manuel Montero, de l'editorial Córner ja que el meu marit -Martí Perarnau- escriure Herr Pep i, en haver coincidit treballant amb ell a El Periódico de Catalunya sempre em deia: "escolta, tu que estàs en forma, per què no escrius un llibre? " però li vaig anar donant llargues fins que al final em vaig llançar.


Com col·laborava al programa 'Esport i salut' de La Xarxa durant tres temporades vaig adquirir un bagatge i un aprenentatge que també es veuen reflectits en el llibre. De fet, aquests coneixements van ser els que em van fer veure que sí, que podia escriure. A més, se suma l'experiència que tinc com a atleta -quaranta-set anys-.


Com ha estat l'experiència d'escriure un llibre?

Ni m'ho crec que hagi sortit. Em veia molt atabalada i llavors els vaig dir als de la ràdio que si escrivia un llibre, no podia seguir ia ells també els venia bé perquè hi havia menys espai i llavors, ja que les tardes que abans dedicava a preparar el programa ja que sempre entreno per matins, les vaig dedicar a escriure. Ha estat una mica més llarg que un part però com diuen que un llibre és com un fill, per a mi aquest és el meu tercer -fa broma-.


Això sí, vaig pensar que em costaria més perquè em costa bastant escriure però quan em va sortir el títol ja la resta va ser fluint i ja em va començar a agradar.


En el prefaci del llibre parles sobre l'epigenoma. Pots explicar una mica més què és?

L'epigenoma és com s'expressen els gens. Tenim el genotip i el fenetipo. El genotip són els nostres gens i el fenotip és el que aquests expressen. Per tant, l'epigenoma són com unes marques, uns interruptors que té el genoma i que es poden expressar d'una manera o d'una altra. Per exemple, l'exercici pot activar o desactivar aquestes parts i que funcionin per millorar la nostra salut, encara que també poden arribar a actuar de manera perjudicial.


Per a tu, què és estar en forma i estar sa?

Són dos conceptes molt amplis i relatius. Per Usain Bolt estar en forma és quan feia el rècord del món però quan corre 100 metro a 9'90 diem encara que sigui una marca que poden fer molt pocs al món. Després, una senyora surt a caminar cada dia i diu que està molt en forma.


Per tant depèn de cadascú, de l'edat, de les teves necessitat. En definitiva, diria que és poder fer l'activitat del dia a dia en condicions, no patir de problemes articulars, poder fer exercici ... És a dir, poder fer el que tu vulguis fer però sense cansar-te.


I estar sa també hi ha moltes definicions. Crec que l'OMS ho defineix com un estat de benestar físic i mental però per als metges és més una absència de malaltia. És un concepte molt relatiu.


Com sabem que estem fent l'esport correcte?

Molt important tenir un assessor personal ja que pots cometre moltes equivocacions que poden passar factura i estem tenint joves amb artrosi degeneratives que abans eren més malalties de gent gran.


I en quant a menjar, cal menjar normal, no deixar-se guiar per totes les dietes que apareixen a Internet i si es vol seguir una dieta per aprimar cal seguir els consells d'un professional.


Així doncs, en definitiva, 'Pacta amb el diable' és un manual de bones pràctiques per tal de mantenir-se jove i en forma durant molts anys, sempre seguint una base documentada i un gran rigor científic.

Sense comentarios

Escriu el teu comentari




No s'admeten comentaris que vulnerin les lleis espanyoles o injuriants. Reservat el dret d'esborrar qualsevol comentari que considerem fora de tema.

EL MÉS LLEGIT

ARA A LA PORTADA
ECONOMIA
Llegir edició a: ESPAÑOL | ENGLISH