Les vacances augmenten la fam emocional

|

Noi mirant el menjar que hi ha a la nevera



Les vacances tendeixen a alterar per norma general la rutina establerta amb el dia a dia, especialment els hàbits alimentaris. L'alteració de les nostres costums a l'hora de dinar afavoreix l'aparició de la fam emocional, és a dir, una falsa sensació "que pot aparèixer a qualsevol hora del dia i que solem satisfer amb aliments poc nutritius i molt calòrics", ha explicat a Europa Press la psico-nutricionista de 'tuMédico.es', Andrea Arroyo.


D'alguna manera, "les vacances és un període on les persones canvien els hàbits de vida i els hàbits alimentaris. Desconnectem l'àrea laboral, el que comporta a trobar-nos amb altres àrees com familiars o de parella i, a causa altre ritme diferent, ens resulta mes difícil trobar-nos", subratlla.


El menjar sense tenir ganes està vinculat a l'estat d'ànim, "el que pot fer que sentim emocions que es lliguen al nostre hàbit alimentari". A través d'aquests costums, podem ser capaços de canalitzar les emocions, ja sigui avorriment, alegria o tristesa ", ha detallat l'especialista.


FACTORS QUE PROVOQUEN FAM EMOCIONAL


Les situacions d'estrès, irritació, conflictes interns que "ens porten a dinar inconscientment", dificultats socials o laborals, així com la tendència a estar deprimit són factors que poden afavorir l'acte de menjar de forma emocional.


"Hi ha motius d'origen psicològic que ens condueixen a això, normalment quan estem més ansiosos, vivim una cosa que no ens agrada, quan estem tristos o quan ens sentim sols, perquè la por a estar sols no ho tolerem bé i vam buscar un mecanisme de fugida o de compensació", destaca.


Per aquesta raó, hi ha aliments "que són capaços de segregar substàncies en el nostre cervell que produeixen una sensació de benestar o plaer, per aquest motiu les indústries d'alimentació s'aprofitin d'això i dissenyin productes més atractius per al consumidor".


D'altra banda, l'experta recorda que són aliments bastant calòrics a nivell nutricional perquè contenen greixos saturats i sucres simples, de manera que no són productes de consum diari tot i que "no es tracta que hi hagi aliments prohibits".


En el cas del gelat, aliment molt consumit durant l'època estival, "és un producte que hauríem d'analitzar per veure la seva composició d'ingredients perquè al ser un derivat lacti, és un aliment de consum diari, però també sol contenir greixos d'origen animal , sucres i ingredients secundaris com xarops ".


CONSEQÜÈNCIES D'ORIGEN METABÒLICA


En funció de la freqüència dels episodis i la seva transcendència, hi ha una major o menor gravetat derivada de la fam emocional. "Pots tenir-lo de manera ocasional i controlada, però poden donar-se situacions de pèrdua de control arribant a episodis d'afartament que deriven en trastorns com la bulímia nerviosa", alerta l'experta en nutrició.


La principal conseqüència d'ingerir aliments sense ganes i poc nutritius és l'excés de pes que, indirectament, pot derivar en alteracions metabòliques i hormonals com la diabetis, l'excés de colesterol, hipertensió, problemes reproductors o excés d'àcid gras, entre altres patologies.


La fam emocional també pot afectar l'equilibri psíquic perquè "origina sentiment de culpabilitat, sensació de frustració i tristesa. A més, la baixa autoestima o utilitzar aliments com premis, càstigs o recompenses pot afavorir a que una persona es rendeixi més fàcilment a la fam emocional" .


EDUCACIÓ EN ALIMENTACIÓ SANA


A diferència de la fam fisiològic, que apareix gradualment i no és selectiu, la fam emocional apareix de manera sobtada, a qualsevol hora del dia, i està lligat a un factor psicològic. "La fam per necessitat humana està lligat a uns horaris regulats i és una alimentació fraccionada, l'emocional apareix per exemple quan ja hem menjat", ha afegit.


"És molt important prendre consciència que des de petits els nostres hàbits es sedimenten i hem de rebre una alimentació saludable i interioritzar que la xocolata no hauria de menjar-se diàriament", ha explicat l'experta en referència al fet que els pares ensenyin als seus fills des de petits.


En el moment "en què passem a l'edat adulta i hi ha aquest tipus de situacions, necessites un suport psicològic i una alimentació fraccionada amb aliments de consum diari com fruites, verdures, aliments amb farina o hidrats de carboni, entre d'altres", ha recomanat .


Una de les opcions per prevenir o frenar la fam emocional és "crear un llistat de tasques que puguis fer i que et aportin benestar o motivació com llegir, passejar, veure el mar o trucar a un ésser estimat. Qualsevol pensament que serveixi per distreure o aturar la fam per avorriment ".


No obstant això, això depèn de cada persona perquè "no hi ha un mètode eficaç per a tots en ser molt personal, cal analitzar totes les circumstàncies pels quals les persones tenen episodis de fam emocional", ha conclòs.

Sense comentarios

Escriu el teu comentari




No s'admeten comentaris que vulnerin les lleis espanyoles o injuriants. Reservat el dret d'esborrar qualsevol comentari que considerem fora de tema.

EL MÉS LLEGIT

ARA A LA PORTADA
ECONOMIA
Llegir edició a: ESPAÑOL | ENGLISH