Un incendi després de l'impacte d'un asteroide va acabar amb els dinosaures

Dinosaures

Un estudi elaborat per científics nord-americans han determinat que va ser un incendi planetari, després de l'impacte d'un esteroide, la causa de l'extinció dels dinosaures i de les espècies de l'època, fa 66 milions d'anys.

En el treball, publicat en 'Journal of Geophysical Research', els experts han explicat que la ciència ha permès comprovar la caiguda d'un asteroide al planeta però no s'havien precisat els esdeveniments ocorreguts en aquesta catàstrofe.

Ara, els investigadors han detallat que, el material expulsat per l'impacte s'hauria escalfat "dràsticament" en el seu reentrada en l'atmosfera de la Terra i la radiació d'infrarojos resultant de l'atmosfera superior hauria encès incendis en tot el planeta i aniquilat als éssers vius, excepte animals i plantes subterranis o aquàtics.

L'autor principal del treball, Douglas S. Robertson, ha demostrat aquesta hipòtesi rebatent algunes de les teories que qüestionen la hipòtesi del foc global. Així, existeixen científics que neguen un foc planetari basant-se en diverses evidències, com la falta de carbó en els sediments datats en la fi del Cretàcic i principis del Paleógeno (K-Pg).

Segons el nou treball, l'aparent falta de carbó en la capa límit K-Pg de deu al resultat de canvis en les taxes de sedimentació. Quan les dades de carbó es corregeixen per als canvis coneguts en les taxes de sedimentació, exhibeixen un excés de carbó, no una deficiència.

Els detractors també han suggerit que el sutge observat en la capa d'enderrocs en realitat va ser originat en el mateix lloc de l'impacte, no pels incendis generalitzats causats per tornar a caure del cel.

En aquest sentit, Robertson i el seu equip mostren que la massa de sutge que podria haver estat alliberada des del lloc d'impacte en si és massa petita com per formar tot el sutge que s'observa en la capa K-Pg. A més, argumenten que, atès que els models físics mostren que l'energia radiant que arriba al sòl des del material expulsat que torna a entrar seria suficient per encendre yesca, i això provocaria incendis generalitzats.

En la investigació, els autors també examinen altres proves a favor i en contra de la hipòtesi de la tempesta de foc i la conclusió és que totes les dades poden s'ajusten a l'explicació dels incendis generalitzats.

EL MÉS LLEGIT