Activa't i lluita contra el sedentarisme!

|

CP.-A Catalunya hi ha més d'11.000 morts anuals relacionades amb el sedentarisme, l'alimentació i l'excés de pes. Per això practicar 30 minuts d'activitat física moderada redueix a la meitat el risc de patir malalties cardiovasculars o obesitat A.

Segons les dades del Departament de Salut a la comunitat catalana el 24% de la població adulta és sedentària, tant a la feina com a l'entorn del lleure. Per això us recomanen posar en marxa les recomanacions de la campanya "30 + 5. Treu profit de la teva vida diària per fer salut" que vol sensibilitzar-nos sobre la importància de dur un estil de vida actiu combinat amb una alimentació equilibrada, recordant que és possible i fàcil potenciar la nostra salut cada dia.

Al 2009, un estudi de l?Organització Mundial de la Salut (OMS) va estimar que l'excés de pes, el sedentarisme i un consum baix de fruita i verdura causen un 18,6% de la mortalitat als països de renda elevada.

Al temps s'ha demostrat que practicar un mínim 30 minuts d'activitat física moderada, 5 cops per setmana, redueix a la meitat el risc de patir malalties cardiovasculars, diabetis tipus 2 i obesitat. Practicar activitat física de manera habitual també disminueix l'estrès, l'ansietat, la depressió i millora la salut mental en general.

Tendències a Catalunya

Segons dades de l'Enquesta de salut de Catalunya (ESCA) del 2006, només el 45,5% de persones entre 18 i 74 anys caminen 30 minuts al dia, com a mínim, i un 23,9% de la població adulta és sedentària, tant a la feina com a l'entorn del lleure, amb una tendència lleugerament creixent.

Atès que la mecanització de la societat ha fet que l'activitat física no sigui necessària cal decidir expressament fer activitat física, ja sigui a la vida diària (per exemple pujant escales o fent els desplaçaments a peu) o durant el lleure (planificant i practicant activitats de lleure actiu).

Idees per integrar l'activitat física i l'alimentació saludable en la vida diària

Combinar diferents tipus d'activitat: utilitzar les escales de manera habitual, anar caminant o en bicicleta a la feina, etc.

Triar que la majoria de postres siguin a base de fruita fresca.

Caminar estones de 10 minuts, al llarg del dia: durant l'hora d'esmorzar, abans de dinar o de sopar.

Incorporar la fruita fresca en esmorzars, berenars o àpats entre hores.

Incloure l'activitat física en el moment del dia que sigui més factible: abans d?anar a treballar o al final del dia, després de la feina.

Prioritzar les guarnicions amb verdura o amanides enfront altres opcions.

Intercalar, quan es passegi, alguns minuts de marxa més ràpida i anar augmentant la durada i la freqüència dels períodes més ràpids, al llarg de les setmanes.

Anar a ballar durant el cap de setmana.

Fer activitat física en família: sortir a passejar els caps de setmana o durant les vacances.

Sense comentarios

Escriu el teu comentari




No s'admeten comentaris que vulnerin les lleis espanyoles o injuriants. Reservat el dret d'esborrar qualsevol comentari que considerem fora de tema.

EL MÉS LLEGIT

ARA A LA PORTADA
ECONOMIA
Llegir edició a: ESPAÑOL | ENGLISH