Haumea: el planeta nan que té un anell

José Vicente Díaz

Astrofísics de l'Institut astrofísic d'Andalusia (IAA-CESICAT), han descobert que el planeta nan Haumea té un petit anell.

A partir d'observacions del pas del planeta per davant d'una estrella el 21 de gener de 2017 s'ha pogut determinar a partir de l'observació de 12 telescopis moltes característiques del planeta nan, entre elles i la més curiosa que té un anell, fruit potser del xoc amb un altre objecte.

Aquest anell es troba a uns 2700 km del planeta i té uns 70 km d'amplada.

Planeta nan Haumea

A Haumea és un objecte transneptunià (objectes molt llunyans després de Neptú) que li costa 285 anys terrestres orbitar el Sol. En grandària és aproximadament un terç més gran que Plutó, a més gira sobre el seu eix un cop cada quatre hores, convertint-se en l'objecte giratori més ràpid conegut en el sistema solar. Imatge: IAA

El ràpid gir del planeta nan li impedeix arribar a una forma esferoïdal, té una forma semblant a una pilota de rugbi.

Haumea té 1.960 quilòmetres de diàmetre en el seu eix més llarg i 996 quilòmetres, en el seu eix més curt.

A Outreach vídeo produced on the occasion of the publication (in octubre 2017) in Nature of the paper entitled "The size, shape, density and ring of the dwarf planet Haumea from a stellar occultation" by JL Ortiz et al.

Aquest descobriment ajudarà a conèixer encara més com es va formar el sistema solar i com es comporten els objectes al llarg del temps.

Per saber-ne més:

Article publicat originalment en Universo Blog.