dilluns, 18 de octubre de 2021

Les serps van evolucionar dels supervivents de l'asteroide que va matar els dinosaures

Un nou estudi suggereix que totes les serps vivents van evolucionar a partir d'un grapat d'espècies que van sobreviure a l'impacte de l'asteroide gegant que va acabar amb els dinosaures.

Els autors diuen que aquest devastador esdeveniment d'extinció, deslligat fa 66 milions d'anys, va ser una forma de "destrucció creativa" que va permetre a les serps diversificar-se en nous nínxols, prèviament ocupats pels seus competidors.

boaRecurs serp @ep

La investigació, publicada a Nature Communications, mostra que les serps, que en l'actualitat inclouen gairebé 4.000 espècies vives, van començar a diversificar-se en el moment en què un impacte còsmic va acabar amb els dinosaures i la majoria de les altres espècies de la planeta.

L'estudi, dirigit per científics de la Universitat de Bath i inclosos col·laboradors de Bristol, Cambridge i centres d'investigació a Alemanya, va utilitzar fòssils i va analitzar les diferències genètiques entre les serps modernes per reconstruir l'evolució de les serps. Les anàlisis van ajudar a precisar el moment en què van evolucionar les serps modernes.

Els seus resultats mostren que totes les serps vivents es remunten a només un grapat d'espècies que van sobreviure a l'impacte de l'asteroide fa 66 milions d'anys, la mateixa extinció que va acabar amb els dinosaures.

Els autors argumenten que la capacitat de les serps per refugiar-se sota terra i passar llargs períodes sense menjar els va ajudar a sobreviure als efectes destructius de l'impacte. Com a conseqüència, l'extinció dels seus competidors, incloses les serps del Cretaci i els propis dinosaures, va permetre a les serps moure a nous nínxols, nous hàbitats i nous continents.

Després, les serps van començar a diversificar-se, produint llinatges com escurçons, cobres, serps, pitons i boes, explotant nous hàbitats i noves preses. La diversitat de serps modernes, incloses les serps arbòries, les serps marines, els escurçons verinoses i les cobres, i les constrictores enormes com les boes i les pitons, va sorgir només després de l'extinció dels dinosaures.

Els fòssils també mostren un canvi en la forma de les vèrtebres de les serps com a conseqüència de l'extinció dels llinatges del Cretaci i l'aparició de nous grups, incloses les serps marines gegants de fins a 10 metres de llarg.

"És notable, perquè no només estan sobrevivint a una extinció que acaba amb molts altres animals, sinó que en uns pocs milions d'anys estan innovant, utilitzant els seus hàbitats de noves formes", va dir l'autora principal i recent graduada de Bath, la doctora Catherine Klein, que ara treballa en Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) a Alemanya.

L'estudi també suggereix que les serps van començar a estendre per tot el món en aquesta època. Encara que l'avantpassat de les serps vivents probablement va viure en algun lloc de l'hemisferi sud, les serps semblen haver-se estès per primera vegada a Àsia després de l'extinció.

El doctor Nick Longrich, de el Centre Milner per l'Evolució de la Universitat de Bath i autor corresponent, va dir: "La nostra investigació suggereix que l'extinció va actuar com una forma de 'destrucció creativa': a l'eliminar espècies antigues, va permetre als supervivents explotar les bretxes en l'ecosistema, experimentant amb nous estils de vida i hàbitats. Aquesta sembla ser una característica general de l'evolució: són els períodes immediatament posteriors a les grans extincions en què veiem l'evolució en la seva forma més salvatgement experimental i innovadora. la destrucció de la biodiversitat deixa espai perquè sorgeixin coses noves i colonitzin noves masses de terra. Al final, la vida es torna encara més diversa que abans ", assegura.

L'estudi també va trobar evidència d'un segon esdeveniment important de diversificació en el moment en què el món va passar d'una càlida 'Terra d'hivernacle' a un clima fred de 'Casa de gel', que va veure la formació de casquets polars i l'inici de l'Edat del Gel.

Els patrons que s'observen en les serps apunten a un paper clau per a les catàstrofes (alteracions ambientals greus, ràpides i globals) en l'impuls del canvi evolutiu.