Els notaris admeten errors sol en una de les escriptures amb el DNI de la infanta

|

Infanta Cristina

El Consell General del Notariado ha fet públic aquest dimecres un comunicat en el qual reconeix un error humà en el moment d'emplenar tres de les fitxes electròniques que van enviar al cadastre sobre l'escriptura d'una de les 13 finques atribuïdes erròniament a la Cristina de Borbó. La informació inclosa en les quatre escriptures que ells van tramitar i que té en el seu poder el jutge del "Cas Nóos", José Castro, és correcta i no s'atribueix la propietat a la Infanta, precisen.

Un dels errors es troba en la fitxa electrònica d'una escriptura de manifestació i acceptació d'herència en la qual el número 00000014 (que és el del DNI de Cristina de Borbó) es va incloure per l'oficial, sense lletra, en un camp com a NIF del mort, han aclarit fonts del Notariado a Europa Press.

En altres dues fitxes relatives a sengles propietats de les quals es Va informar a Hisenda "en cap moment es va indicar que aquest nombre correspongués a un NIF, ja que es va incloure en un camp denominat 'uns altres'., segons expliquen els notaris, que afegeixen que "aquests errors són atribuïbles a causes humanes o informàtiques en el procés de bolcat de les dades".

Mitjançant aquest comunicat, el Consell del Notariado respon a les explicacions donades ahir pel Ministeri d'Hisenda, que va dir que de les tretze operacions atribuïdes a la infanta Cristina en 2005 i 2006 onze casos es deuen a un error de notaris i registradors, mentre que en els altres van ser deguts a una fallada de la pròpia Agència Tributària.

"En onze casos va ser conseqüència que la informació rebuda per l'Agència Tributària amb origen en Notaris i Registradors figurava erròniament atribuïda al DNI 14 sense lletra de control", assegura Hisenda, que afegeix que "això va provocar la imputació a l'únic DNI 14 que figurava en la base de dades", que era el de la infanta Cristina.

En el seu comunicat d'aquest dimecres, els notaris aclareixen que les quatre escriptures públiques de 2005 i de 2006 -una compravenda i tres d'acceptació i manifestació d'herències- en les quals figuren les 13 finques objecto de la investigació en curs pel Jutjat d'Instrucció 3 de Palma de Mallorca no contenen cap error i compleixen amb tot l'establert per la legalitat vigent.

"NO FIGURA LA INFANTA COM A TITULAR"

"En cap d'elles figura la Infanta Donya Cristina com a propietària o titular de dret algun, com se li va comunicar al jutge instructor el 18 de juny -afegeixen-. No s'ha produït per tant inseguretat jurídica."

Des que es va tenir coneixement pels mitjans de comunicació de l'existència d'una investigació en curs pel Jutjat d'Instrucció 3 de Palma de Mallorca sobre 13 propietats recollides en quatre escriptures públiques, l'Òrgan de Col·laboració Tributària (OCT) del Notariado va iniciar una investigació per detectar si s'havia produït algun error en 2005-2006 en el bolcat des de quatre notaries de les dades d'aquestes escriptures públiques en l'índex únic electrònic i en el posterior enviament de les fitxes electròniques a les Administracions corresponents.

Després d'aquesta investigació, l'OCT ha detectat que en les dades remeses relatives a l'escriptura de compravenda no ha existit cap error, encara que sí han de precisar l'ocorregut amb les dades electròniques que emplenen els oficials de les notàries, segons han explicat.

Les fitxes electròniques vinculades a aquest assumpte procedeixen de tres escriptures de manifestació i acceptació d'herència, en les quals la llei no imposa al notari l'obligació de sol·licitar i incloure el NIF del mort en la redacció de l'escriptura pública, dada que per contra sí s'exigeix per a la confecció de la fitxa electrònica.

Doncs bé, en una de les fitxes el número 00000014 es va incloure, sense lletra, en un camp com a NIF del mort. En canvi, en les altres dues fitxes en cap moment es va indicar que aquest nombre correspongués a un NIF, ja que es va incloure en un camp denominat "uns altres". Aquests errors són atribuïbles a causes humanes o informàtiques en el procés de bolcat de les dades.

La resta de les dades (inclosos el nom i els cognoms de les persones otorgantes) continguts en aquestes tres fitxes electròniques són correctes, havent-se de destacar que en l'escriptura més simple de les citades es van haver d'emplenar més de cent camps diferents .

Aquestes fitxes es van remetre pels òrgans notarials a les CC.AA. corresponents i al Cadastre, únics destinataris legals de la informació en aquell moment, afegeixen.

TOC A HISENDA

Finalment, el Consell General del Notariado puntualitza que sempre ha mantingut una estreta col·laboració amb les administracions tributàries pel que, en aquest cas, hauria bastat amb consultar el contingut íntegre d'aquestes tres fitxes electròniques o sol·licitar a l'Òrgan de Col·laboració Tributària del Notariado la còpia d'aquestes tres escriptures d'acceptació i manifestació d'herència per comprovar que es tractava d'un error material.

D'altra banda, i en relació amb la informació electrònica que els notaris faciliten, segons estableix la llei, els notaris expliquen que han de complir nombrosos deures d'informació amb les Administracions Públiques en l'àmbit estatal, autonòmic i local.

Sense comentarios

Escriu el teu comentari




No s'admeten comentaris que vulnerin les lleis espanyoles o injuriants. Reservat el dret d'esborrar qualsevol comentari que considerem fora de tema.
ARA A LA PORTADA
ECONOMIA
Llegir edició a: ESPAÑOL | ENGLISH