diumenge, 31 de maig de 2020

Cristina Soria: "Una talla 38 o una 40, què hi fa? Es tracta de com em sento jo"

|

Cristina Soria


La periodista i coaching Cristina Soria (Calataiud, Saragossa, 1975) proposa en el seu nou llibre 'No son las dietas, son los hábitos' (Espasa) com organitzar-nos millor per aconseguir el benestar emocional i, en conseqüència, un estil de vida saludable. Lluny de passar gana o obsessionar-se amb el pes, aporta consells claus per sentir-se millor amb un mateix.


Si sabem que dormir i menjar bé són la base per a una vida saludable, per què costa tant aconseguir-ho?


Perquè moltes vegades no estem conscienciats realment, perquè ens ho han dit però no perquè ho vam crear nosaltres. Altres vegades, hi ha altres fins o beneficis que ens aporten més que cuidar la nostra alimentació i dormir el que correspon.


També perquè moltes vegades ho enfoquem malament, d'aquí el títol del llibre. Parlem de dieta, de règim, la qual cosa ens posa els pèls de punta, sobretot a qui l'ha feta més d'una vegada, i no ens adonem que hem de generar bons hàbits.


Fer dieta és un error?


És passar gana, moltes vegades. És: faig dieta i no tinc vida social, faig dieta i és restricció, i estic de mal humor, i a més altres vegades ho he fet i no ha funcionat. Moltes vegades associem la dieta a moments puntuals quan volem corregir alguna cosa, i habitualment és alguna cosa relacionada amb el nostre físic, tret que hi hagi problemes majors de malalties. Habitualment, és o perquè em vull posar en biquini, o perquè vull entrar en aquests pantalons, o perquè tinc un casament...


És una cosa puntual, i després? Moltes vedes es tornen a agafar quilos perquè l'abandones. Si en comptes de parlar de dieta, parlo d'hàbits, és que vaig a canviar un hàbit en la meva vida, com deixar de fumar o de beure, o fer esport, o estudiar.


Què és la gana emocional i com es venç?


L'emoció va molt ràpida, i quan la raó vol avaluar el que estic sentint i posar fre o ho qüestiona, ja ha passat el moment. Quantes vegades has estat trist o enfadat i t'has llançat al que sigui, i després de menjar-te tota la bossa de patates, dius què he fet, com m'he posat.


L'important és aturar. Quan jo estic sentint que vaig a menjar però no tinc gana però tinc aquesta ansietat, estic enfadat i a sobre em vaig a castigar més, o em vaig a premiar, perquè de vegades ho fem, l'important és aturar.


Atura, i escriu què estàs sentint, i què t'està dient aquesta emoció, i com la podem gestionar, què hem de fer amb aquesta emoció, amb la qual cosa ja estic baixant la intensitat de l'emoció, ja estic parant, ja actuo d'una altra forma.


A vegades pot més la mandra que la motivació?


La mandra s'associa al diable, ens diu 's'està millor al llit, per què et vols aixecar a les set'. És com una força que ens tira enrere, cal no escoltar-la tant i escoltar més la motivació. He de trobar una fi, un objectiu. Una persona que vulgui córrer la marató, per exemple, i que cada dia surti a córrer, la seva fi és acabar la marató. Una persona que està estudiant per a les oposicions, la seva motivació és trobar un bon lloc de treball. Això és el mateix, per què et cuides? Et vols cuidar de veritat i per què? D'aquí pot venir la teva motivació.


Quin paper juga l'autoengany?


Moltes vegades ens diem 'si jo no visc del físic', però quan et poses uns pantalons que t'estrenyen  o quan no et veus bé davant del mirall, és el moment de dir 'vaig a cuidar-me', però més enllà de perdre o no pes, que a mi tant me fa, sempre que no anem als extrems. Una talla 38 o una 40, què hi fa? Al final del que es tracta és de com em sento jo, com em sento amb mi mateixa i com em cuido a mi.


Com d'important és l'organització del temps en els bons hàbits?


L'organització del temps és important, en general, en la nostra vida, perquè ens dóna estabilitat i perquè ens adonem que no cal anar corrent a tot arreu ni amb la llengua fora, deixem de perdre el temps en coses que no són ni útils ni necessàries.


Sabem el bé que ens fa la bona alimentació, si jo em proposo cuidar-me i planifico, no hi ha lloc per a la improvisació.


Aquest llibre està escrit per a persones i situacions normals, què passa? Que he de menjar a la feina i igual menjo un entrepà. Si he de menjar a casa meva i anar a buscar els fills, igual penso tant se val si menjo qualsevol cosa, però si tinc el menjar preparat no menjaré qualsevol cosa.


En el teu cas personal, què és el que més et costa?


El dolç, sens dubte. A casa meva som grans menjadors, el meu pare és un gran cuiner i ens agrada menjar. Generalment, als espanyols ens agrada ajuntar-nos al voltant del menjar. Treu-me el que vulguis, fins i tot el pa, que jo pensava que no podia menjar sense pa, però no el dolç, que m'encanta. El que passa és que si redueixes la quantitat de dolç, el teu cos es va acostumant i ja no pots menjar la mateixa quantitat de dolç, el teu cos se satura.


I què fas quan vols xocolata i tens davant una caixa de bombons?


Intento no comprar bombons, però a casa meva hi ha un marit i uns fills que mengen. Es tracta d'acostumar-te a no menjar cada dia això, però si necessito dolç, tinc xocolata molt alt en cacau i em puc prendre una unça i no he de menjar la tauleta sencera.


També hi ha moments en què dic, a veure, les dones hormonalment podem canviar molt i hi ha moments en què dic vaig a agafar  aquesta xocolata perquè ho necessito i sóc conscient que ho estic fent, però no ho faig cada dia.


Hi ha formes de compensar-ho, jo em cuido molt fent exercici, amb la qual cosa jo sé que si introdueixo molta quantitat de sucre, de greixos, d'energia, si entra pel meu cos i no surt per una altra banda, això al final és una pujada de pes. Però no faig esport per menjar. No es tracta de 'com em mato fent esport, menjo el que em dóna la gana'.


En el llibre proposes una mena de diari de les emocions, quin és el temps ideal de lectura de 'No son las dietas, don los hábitos'?


Jo crec que el llibre el pots llegir com vulguis, pots fer una primera lectura i després l'ideal és 'llegeixo, aplico els exercicis i dedico el meu temps a mi'. Cada lector ho farà en el temps que necessiti. Jo dic que per canviar hàbits almenys has d'estar 33 dies seguits fent-ho, però això es tracta de treballar abans o alhora que estàs incorporant aquests hàbits. Jo dono llibertat al lector, però si segueixes una cosa rere l'altra, quan resols un capítol, has de començar amb l'altre sense donar-se pressa.



Portada no són les dietes són els hàbits cristina soria

Sense comentarios

Escriu el teu comentari




No s'admeten comentaris que vulnerin les lleis espanyoles o injuriants. Reservat el dret d'esborrar qualsevol comentari que considerem fora de tema.


EL MÉS LLEGIT

ARA A LA PORTADA
ECONOMIA
Llegir edició a: ESPAÑOL | ENGLISH