diumenge, 15 de setembre de 2019

Qui té por de Motolinía?

Miquel Escudero

'L'humil per pobre', això significa Motolinía en llengua americana. Així era denominat Fra Toribio de Benavente, un franciscà zamorà que va arribar a Mèxic en 1524, on va viure 45 anys. No es coneix la seva data de naixement, però sí que oscil·la entre 1482 i 1491. En començar l'any de 1555 i per tal de desmentir a les Cases, a qui havia conegut quinze anys abans, va enviar una carta a l'emperador Carles V.


Us vaig a parlar d'això, perquè hi ha moltes coses conegudes que estan molt mal sabudes ... Es fa necessari desaprendre.


Els frares van despertar la consciència que els espanyols no eren déus i que, per tant, havien de ser tractats com a homes. Motolinía estava contra la separació ètnica i l'esclavitud de l'indi a mans d'espanyols, però afirmava que: “no tiene razón el de las Casas de decir lo que dice y escribe y emprime”, ja que “no es todo cierto ni muy averiguado”. “Él –afirmava Motolinía del pare Les Casas- no procuró de saber sino lo malo y no lo bueno, ni tuvo sosiego en esta Nueva España ni deprendió la lengua de los indios ni se humilló ni aplicó a les enseñar”. I continua: “Dice que siempre y cada día están tiranizando los indios, asimismo dice que todos los tributos de indios son y han sido llevados injusta y tiránicamente” , “también dice estas palabras, que se siguen a la letra: 'todos los conquistadores han sido robadores, raptores y los más calificados en mal y crueldad que nunca jamás fueron, como es a todo el mundo manifiesto’. Todos los conquistadores, dice, sin sacar ninguno”. Així, “lo que cometieron diez, por qué lo ha de atribuir a mil y disfamar a cuantos acá han estado y están”.


Detall del baix relleu de Fra Toribio de Benavente, Motolinu00eda

Detall del baix relleu de Fra Toribio de Benavente, 'Motolinía' / Carlos Terrés - CC


Motolinía titllava a Bartolomé de les Cases de pesat, cregut, contradictori, bulliciós i pleitista, dedicat sense repòs a “agraviar y encarecer todos los males y pecados que han acontecido” . Finalment, de dos llibres del sevillà afirmava: “el primero dice haber compuesto por comisión del Consejo de Indias, y el segundo por mandato de V. M. que no hay hombre humano, de cualquier nación, ley o condición que sea, que los lea, que no cobre aborrecimiento y odio mortal y tenga a todos los moradores de esta Nueva España por la más cruel y más abominable y más infiel y detestable gente de cuantas naciones hay debajo del cielo”. D'això no té ni idea i hauria de constar.

Sense comentarios

Escriu el teu comentari




No s'admeten comentaris que vulnerin les lleis espanyoles o injuriants. Reservat el dret d'esborrar qualsevol comentari que considerem fora de tema.




Més autors

Opinadors
Llegir edició a: ESPAÑOL | ENGLISH